Ένα από τα Επτά Θαύματα του Αρχαίου Κόσμου φιλοδοξεί να αναβιώσει ο Δήμος Ρόδου. Ο Γιώργος Μπαρπούτης, εκπρόσωπος του Έργου Κολοσσού Δήμου Ροδίων, αναπτύσσει τα επιχειρήματά του για τη δημιουργία του μεγαλεπήβολου έργου.
της Σόνιας Χαϊμαντά. 04.09.11 | Έθνος της Κυριακής.
Πολλοί και δικαίως κόπτονται μετά την κρίση για την τύχη της πολυσυζητημένης ελληνικής δημόσιας περιουσίας, για το πλήγμα του ελληνικού ιδεώδους και την αναξιοποίητη πολιτισμική κληρονομιά. Λίγοι, όμως, οραματίζονται σήμερα περί αυτής και ακόμη λιγότεροι επιχειρούν να υλοποιήσουν το όραμά τους. Ένας από αυτούς είναι και ο κ. Μπαρμπούτης, μέλος της Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου και διευθυντής Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Rodos Palace, ο οποίος έχει βάλει στόχο ζωής την αναβίωση του θαύματος του Κολοσσού της Ρόδου.
Μήνυμα ειρήνης στη Μεσόγειο
«Η παρούσα χρονική συγκυρία είναι ίσως η πιο κατάλληλη για την υλοποίηση του έργου της Αναβίωσης του Κολοσσού», λέει γεμάτος αισιοδοξία και εξηγεί: «Σε μια περίοδο που επικρατεί στην κοινή γνώμη η άποψη ότι εξαναγκαζόμαστε επαχθώς να εκποιήσουμε την περιουσία μας και να “ξεπουλήσουμε τα ασημικά μας” για να αποπληρώσουμε τους δανειστές μας, έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε την άυλη και αμύθητη περιουσία μας και να εξελίξουμε τη χώρα μας με ένα εμβληματικό έργο, ενισχύοντας σημαντικά τη φήμη μας και την πληγείσα ανταγωνιστικότητά μας». Δεν πρόκειται όμως για τη δημιουργία απλώς ενός στείρου και αναχρονιστικού αντιγράφου με αρχαιολογικές προεκτάσεις, αλλά για ένα σύγχρονο έργο υπέρβασης της κρίσης και ταυτόχρονα ένα έργο ειρήνης στη Μεσόγειο. Στόχος είναι η κατασκευή ενός σύγχρονου δημιουργήματος με μοντέρνα καλλιτεχνική έκφραση, το οποίο θα προσδίδει γοητεία και δύναμη και θα ανακαλύπτει εκ νέου τη σημασία και τον συμβολισμό του αιώνιου μύθου της πόλης της Ρόδου, που αποτελούσε ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. Ανοίγοντας τα χαρτιά του ο κ. Μπαρμπούτης εξηγεί: «Η επικρατούσα σήμερα γενική αναταραχή στην περιοχή της Μέσης Ανατολής αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία για τη συλλογική ανάληψη ενός μεγαλεπήβολου έργου ειρήνης αντάξιου να αποστείλει προς την παγκόσμια κοινότητα ένα μήνυμα δυναμικής παρουσίας της χώρας στις διεθνείς εξελίξεις και να επιβεβαιώσει τη σύγχρονη εξελικτική προοπτική του ελληνικού πολιτισμού. Η Ρόδος με την πολυπολιτισμική της ταυτότητα και την εξέχουσα στρατηγική της θέση, ευρισκόμενη στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, καθίσταται ιδανική έδρα γεφύρωσης ιδεών και πολιτισμών, εδραίωσης ελεύθερου διαλόγου, καθώς και προώθησης του οικουμενικού και διαχρονικού ιδανικού της ειρήνης και της συναδέλφωσης των λαών». Φιλοσοφία και φιλοδοξία του πολλά υποσχόμενου αυτού εγχειρήματος, το οποίο έχει υιοθετηθεί με ομόφωνες αποφάσεις δύο διαφορετικών δημαρχιακών αρχών από το 1999 μέχρι σήμερα, είναι να αποτελέσει εξελικτική ιδεολογική συνέχεια του αρχαίου, το οποίο ήταν αφιερωμένο στην ειρήνη και την ελευθερία και να υποβληθεί ως το ελληνικό επισφράγισμα των πανανθρώπινων και διαχρονικών ιδεών της ειρήνης και της φιλίας λαών. Όσον αφορά το δύσκολο μέρος της υλοποίησης, της χρηματοδότησης, αλλά και της αποφυγής εμπορευματοποίησής του, σύμφωνα με τον Γ. Μπαρμπούτη προβλέπεται «να προκύψει από το αποτέλεσμα ενός ανοιχτού παγκόσμιου αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, το οποίο θα προκριθεί από μια διεθνή επιτροπή επιλογής που θα συγκροτηθεί από εξέχουσες προσωπικότητες και θα τεθεί υπό την εποπτεία του πρωθυπουργού αλλά και την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας για την εξασφάλιση του διεθνούς κύρους και της απολύτου διαφάνειας των διαδικασιών, ενώ προς την κατεύθυνση της συλλογής οικονομικών πόρων προτείνεται το έργο να αυτοχρηματοδοτηθεί μέσω μιας Διεθνούς Εκστρατείας Εξεύρεσης Πόρων που θα συγκεντρώσει χρήματα από πηγές όπως χορηγίες από μείζονα Ιδρύματα της Ελλάδος και του εξωτερικού, επιδοτήσεις από επίσημους φορείς και Διεθνείς Οργανισμού, αλλά και από τη συμμετοχή πολιτών απανταχού της γης που θα επιθυμούσαν να συνδράμουν στην υλοποίηση της ιδέας. Παράλληλα προβλέπεται, προς αποφυγή πάσης φύσεως εμπορευματοποίησης, τα μελλοντικά έσοδα του έργου να επανεπενδύονται προς την κατεύθυνση της διάδοσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με τη δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου συνάντησης παγκόσμιας ειρήνης που θα φιλοξενεί σημαντικές διοργανώσεις».
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΛΟΣΣΟΥ Σύμφωνα με τον θρύλο, τον 4ο αιώνα π.Χ. ο Μακεδόνας στρατηγός Δημήτριος ο Πολιορκητής πολιορκούσε τη Ρόδο, διεκδικώντας τον έλεγχο του εμπορίου στο Αιγαίο. Στους 40.000 στρατιώτες του, οι Ρόδιοι είχαν να αντιπαρατάξουν 6.000 άνδρες. Ωστόσο όχι μόνο απώθησαν τους πολιορκητές αλλά πούλησαν και τον πολεμικό εξοπλισμό τους αντί ενός υπέρογκου ποσού, το οποίο διέθεσαν για να τιμήσουν τον προστάτη τους θεό Ηλιο. Ο γλύπτης Χάρης χρησιμοποιώντας τόνους σιδήρου και μπρούντζου κατασκεύασε μια γιγαντιαία μορφή, η οποία ολοκληρώθηκε σε 12 χρόνια, καλύφθηκε με μπρούντζινη επένδυση που αντανακλούσε το φως του ήλιου. Γύρω στο 226 π.Χ., μόλις 60 χρόνια μετά, ο Κολοσσός κατέρρευσε από έναν σεισμό. Ελάχιστα γνωρίζουμε για την ακριβή όψη του αγάλματος, το σίγουρο είναι ότι υπήρξε ένα θαύμα τέχνης, τεχνικής και αισθητικής, σύμβολο της ελευθερίας των Ροδίων και της ευγνωμοσύνης τους.
1. Σχέδιο. Καλλιτεχνική απεικόνιση, αν και η στάση του με ανοικτά πόδια στην είσοδο του λιμανιού είναι υποθετική. 2. Ιθύνων. Ο Γιώργος Μπαρμπούτης, εκπρόσωπος του Εργου Κολοσσού Δήμου Ροδίων. 3. Λιμάνι. Ο Κολοσσός ήταν ορατός από το λιμάνι της πόλης της Ρόδου. 4. Αλεξάνδρεια. Οι Αιγύπτιοι αναβίωσαν τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.